понедељак, 6. децембар 2010.

Licitarsko srce, predmet darivanja, alatka za izjavljivanje ljubavi, suvernir, sladak zalogaj, .........i još mnogo toga. Licitarsko srce je šareno ukrašeni medenjak, čija se receptura ljubomorno čuvala u okviru licitarskih porodica, koje su  zbog   nemoći pronalaženja naslednika u zanatu, kao i većinu tajni starih zanata,   sebićno odvukle sa sobom u zaborav. Ovi današnji licitari po vašarima su na bazi belog brašna, šećera, vode, i praška za pecivo, a ne na bazi meda , jelenske soli (ledenog kvasca) i dr. Površine su im ispucketale, matirane, čudnih neprirodnih boja - nisu začinjeni ljubavlju.
 Licitarsko srce i  i drugi licitarski kolači  krajem 18 veka u Srbiju  stižu sa teritorije Austro Ugarske. Veoma brzo preuzimaju Srpske etno elemente i kao takvi postaju nezamenjiv dar  sa vašara, seoskih slava, i drugih narodnih okupljanja.  Nikada se nisu koristila u tužnim i negativnim obredima, već uvek na radost i u ime ljubavi, zbog ćega je njihova osnovna boja crvena, nacifrana  žutom bojom , simbolom sunca , crvenom, plavom i belom bojom, simbolom srpske trobojke.   Skoro sve zemlje iz okruženja svoje licitare  su zaštitile kao kulturno nasleđe, pa i robnu marku, plasiraju ih kao suvernir i dele ih diplomatskom koru, samo mi u Srbiji se stidimo naše etno kulture, dokle...
Ovu temu pokrećem iz ljubavi, a ne zbog koristi. Za mojih 52 godine života  nikad nisam zaboravio kako mi je stariji brat na vašaru poklonio licitara u obliku vojnika na konju,  ja dosta godina posle licitarsko srce mojoj prvoj devojci , a moja supruga mi saopštila da će mi roditi sina tako što mi je uz vest poklonila medenjak u obliku bebe. Mnogo sam u životu napisao i primio SMS, MMS , mail i neznam još kakvih poruka, ali verujte malo ih pamtim, a one uz medenjak, pa taj tren i taj osećaj mogu uvek opisati i oslikati.

Licitarsko srce nikad nisam izradio, pa nemam njegovu sliku, a sa sajtova zemalja iz okruženja nisam hteo skinuti, isto nosim u mom srcu. Napravio sam ga u obliku torte, jer je to delatnost kojom se bavi moja porodica www.torte.co.rs , a Vas molim, da mi pomognete da ovu temu oživimo i u Srbiji.    Posebna krila da poradim na ovoj temi dobio sam onda kad sam u "Žikinoj šarenici"  ugledao da i taj lučonoša srpske etno kulture pokušava da istakne licitarsko srce, tako što ga je ugradio, pored pirotskog čilima u pozadinu svoje bine.
A sada zaljubljenici u medeno srce dajem Vama reč:

2 коментара:

  1. Mijo
    ovo je divna tema. Svojevremeno sam pokušavala da pronadjem recept za licitarsko testo, ali mi nije uspelo. Pretpostavljam da ono malo ljudi koji se bave izradom Licitarskog srca žele da sačuvaju svoj zanat u krugu porodice.
    Zapamtila sam Vašu tortu sa sajma i ako je stajala pokraj one velike sa jastucima i maskama, baš zato što je bila u obliku licitarskog srca.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala Olgice na znaku pažnje, bloger sam početnik , a iskreno rečeno vi ste bili pokretač toga, jer u potrazi za rezultatima izložbe torti, sasvim slućajno sam nagazio na Vaš prelepo kreiran blog, sa tako divnim temama i slikama, a onda sam uočio da mogu i ja pokrenuti neku temu. Vrujte, stvarno sam zaljubljen u te medenjake. Nikada ih neću praviti sem za svoje potrebe, na primer sa nekim kreacijama pomogao sam uobličiti lokalnu izložbu uskršnjih jaja i sl. Moja porodica nema za to vremena, a ni baš mnogo razumevanja.

    ОдговориИзбриши